Génius nekopíruje, génius tvoří
Hans van Meegeren, jeden z největších padělatelů všech dob, dobře věděl, jak na to. Jaké jiné malby by měly mít největší šanci na úspěch, než ty, o nichž byli historici umění přesvědčeni, že mohly vzniknout, ale ještě se nenašly – třeba takový raný Vermeer van Delft, určitě musí od něj existovat i nějaké náboženské motivy z raného období!
A tak si geniální Meegeren vymyslel Krista v Emauzích. Dokonale zvládnutý styl, původní dobová plátna, staré pigmenty, několik let chemických pokusů, zapékání obrazů v troubě, desítky spálených maleb, objevování nových postupů, pokusy a omyly… ale nakonec se podařilo.
Když do toho dáš srdíčko…
Je neuvěřitelné, kolik drzosti v sobě musí mít člověk, který doslova upeče nového Vermeera, a pak zařídí, aby se dostal na posouzení k největšímu odborníkovi na holandské malířství, a ten bakelitovou zapečenou malbu, sotva vytáhlou z trouby, posoudí jako úžasný objev, zlatý poklad Holandska. Muzeum v Rotterdamu okamžitě kupovalo – národní poklad přece musí zůstat v Holandsku, no ne!
A mohl být klid. Meegeren byl boháč, namaloval ještě několik padělků a pomalu se chystal s paděláním přestat. Kdyby nebyla válka a kdyby nejobávanější vrahové tehdejšího světa nebyli vášnivými sběrateli starého umění – Hitler a Göring. Když Meegeren hledal kupce pro svůj poslední obraz Kristus a cizoložnice, už nijak nešlo zabránit, aby se zvěsti o prodeji Vermeera dostaly až k nacistickému maršálu, vrchnímu veliteli Luftwafe a Hitlerově pravé ruce, Göringovi. Hitler pravého Vermeera ve své sbírce už měl a oba se rádi trumfovali. Meegeren nemohl už nic… Co Göring chce, to dostane. Řekl si alespoň za obraz nesmyslnou částku, v naději, že jej koupě odradí. Ten blázen to zaplatil. Meegeren už jen zoufale čekal, kdy se to provalí, dokonce nabídl manželce rozvod, aby ji zachránil život. A čekal, kdy to praskne.
Místo toho přišel konec války. Depozitář Göringovy nalezené umělecké sbírky byl obrovský a policie se brzy dopátrala, kdo stál za prodejem obrazu národního umělce nacistům. Meegeren byl obviněn, ale jinak, než čekal. Ne jako padělatel, ale z vlastizrady a kolaborace s nacisty!
Trest za padělatelství byl daleko nižší než za vlastizradu, a tak považovala policie jeho doznání za hloupou výmluvu. A že prý i Kristus v Emauzích, skvost rotterdamské galerie, namaloval taky on? To už se mu vysmáli. Bylo to poprvé v dějinách, kdy byl padělatel požádán, aby přede všemi namaloval další “pravý” obraz. Namaloval.
Veřejnost byla v šoku, ale všichni vlastně byli rádi, že to tak dopadlo. No, všichni… historikové umění měli zničenou kariéru. A tisk udělal z Meegerena národního hrdinu – muže, který obelstil a zesměšnil Göringa!
P.S. tenhle příběh se mimo jiné objevuje i v seriálu Dobrodružství kriminalistiky, díl Paprsek 🙂
Tomu sa hovorí zaujímavá životná cesta. Človek sa len nevie rozhodnúť či aspoň za niečo mal ísť do toho väzenia alebo nie kvôli okolnostiam. hm. 🙂
Tak o tom jsem nevěděla a je to docela vtipné 😀 Zajímavá životní cesta, ale už jen to, že to dokázal tak namalovat, je taky vlastně umění.
O van Meegerenovi už jsem před lety četla a už tehdy mi přišel tento příběh neskutečný. To opravdu může napsat jen sám život! Krásný byl tvůj článek. Vermeera miluji, stejně jako celý holandský “Gouden Eeuw”.